آبکاری فلزات

پوشش فلزات بابایی

آبکاری فلزات

پوشش فلزات بابایی

آبکاری موضعی (قلمی)

شاید برایتان جالب باشد بدانید که آبکاری موضعی (قلمی) (Selective Plating) نوعی آبکاری کاربردی و معادل تذهیب مدرن می باشد. اساس آبکاری های قلمی استفاده از قلم موها و یا قلم های الکتریکی مخصوص این نوع آبکاری است.
به عنوان نمونه ای از تماشایی ترین آبکاری موضعی می توان به گنبد کلیسای یونانی ارتدوکس که در نزدیکی شهر اونتاریو کانادا واقع شده است، اشاره کرد. در این روش قلم مخصوص مورد نظر را به محلول پوشش آغشته نموده و سپس به آرامی آن را بر سطح مورد نظر می کشند.
لازم به ذکر است که عدم برخورد نوک قلم با سطح مقطع یکی از مهم ترین نکاتی است که به هنگام استفاده از این روش باید مد نظر قرار بگیرد. علت این امر نیز سیاه شدن محل اتصال قلم با قطعه مورد نظر می باشد. بنابراین در هنگام استفاده از روش آبکاری موضعی (قلمی) (Selective Plating) ضروری است که قطره ای از محلول پوشش میان نوک قلم مخصوص این کار و سطح مورد نظر قرار بگیرد.
گفتنی است که آبکاری قلمی تنها محدود به طلا نبوده و استفاده از آن برای فلزات گرانبهای دیگر همچون نقره، رودیوم، روتنیوم و… نیز ممکن می باشد. جالب است بدانید که تزیین و زیباسازی وسایلی نظیر جواهرات و قطعات کاربردی با به کارگیری این روش صورت می پذیرد.
به عنوان تعریفی کلی برای آبکاری موضعی (قلمی) (Selective Plating) می توان گفت:
” آبکاری موضعی، فرآیندی است که در طی آن لایه نازکی از یک فلز پوشش که عمدتا گرانبها می باشد، با به کارگیری جریان برق بر روی سطوح سایر قطعات فلزی رسوب داده می شود”.
پیشرفت های قابل توجه صنعت آبکاری موجب شده است که این صنعت به یکی از مهم ترین، کاربردی ترین و گاها هنری ترین صنایع موجود در دنیا تبدیل گردد که صنعت های کوچک و بزرگ بسیاری را به خود وابسته نموده است.
آبکاری موضعی (قلمی) (Selective Plating)
آبکاری موضعی (قلمی) (Selective Plating)

روش های انجام فرآیند آبکاری موضعی (قلمی)

به زبانی بسیار ساده می توان فرآیند انجام این دسته از آبکاری های کاربردی را به صورت زیر بیان نمود:
فرض کنید که قصد استفاده از یک لایه طلا با هدف بهبود ویژگی های ظاهری و زیبایی بخشی به سطح جواهری فلزی را داریم. در این صورت فلز پوشش که در این مثال طلا می باشد، به آند مدار الکتریکی که الکترودی دارای بار مثبت است، اتصال پیدا می کند. این در حالی است که قطعه مورد نظر که قصد پوشش دهی آن را داشته و در این مثال جواهر است، به کاتد مدار الکتریکی که الکترودی با بار منفی می باشد، وصل است. لازم به ذکر است که هر دوی این ها در حمامی حاوی محلول مخصوص الکترولیتی غوطه ور می باشند. در این حین جریانی مستقیم که DC گفته می شود، به آند وصل اعمال می شود. این جریان موجب اکسید شدن اتم های فلزی در طلا شده و بلافاصله آن ها را به حمام مذکور وارد می کند. بدین ترتیب یون های طلایی که در کاتد حل شده اند، کاهش یافته و بر روی سطح فلز مورد نظر رسوب می کنند.

آبکاری موضعی - آبکاری قلمی
آبکاری موضعی  

تکنولوژی انجام فرآیند آبکاری موضعی (قلمی)

این روش با استفاده از جریان برق و فرآیندهای احیا صورت گرفته و به دلیل ارزان بودن این دو و در نتیجه مناسب بودن قیمت آبکاری فلزات استفاده از آن بسیار متداول می باشد.
کاربرد آبکاری موضعی (قلمی) (Selective Plating)
آبکاری موضعی (قلمی) (Selective Plating) را غالبا در زمینه هایی نظیر آبکاری یاتاقان، آبکاری قالب های تزریقی پلاستیکی و صنعتی و… مورد استفاده قرار می دهند. اگر از رنگ جواهرات خود خسته شده اید و یا به خاطر از دست دادن زرق و برقشان از آن ها زده شده اید، آبکاری های قلمی می توانند گزینه های بسیار مناسبی برای شما باشند!

مزایا و معایب آبکاری موضعی

این دسته از روش آبکاری فلزات یکی از کاربردی ترین و در عین حال ارزان ترین نوع پوشش فلزات هستند که به دلیل دارا بودن مزایای بی شمار بسیار مورد توجه مصرف کنندگان قرار گرفته اند. ایجاد یک لایه محافظ و زیبا بر روی سطح قطعه مورد نظر، کاهش اصطکاک، افزایش هدایت الکتریکی، جذب هیدروژن اضافه، جلوگیری از پیدایش مویه بر سطح قطعه، افزایش مقاومت در مقابل حرارت، دارا بودن خواص مغناطیسی، افزایش سختی، جذب نور و انرژی، افزایش چسبندگی، افزایش ضخامت، جلوگیری از ایجاد لکه و کدر شدن و… نمونه هایی از مهم ترین مزایای این نوع آبکاری می باشند.
این دسته از پوشش های ایجاد شده دوام چندانی نداشته و به مرور زمان و در اثر برخورد و ساییدگی زیبایی خود را از دست می دهند. بی شک از بین رفتن زیبایی روکش منجر می شود که قطعه فلزی زیبایی گذشته خود را نیز از دست بدهد. گفتنی است که میزان ماندگاری این آبکاری به میزان توجه و مراقبت استفاده کنندگان از قطعه مورد نظر بستگی دارد.

اعتماد به پوشش دهی فلزات بابایی، تضمین بازگشت زیبایی از دست رفته جواهرات گرانبهای شما!

آبکاری فلزات بابایی یکی از مجرب ترین مراکز آبکاری سطح کشور می باشد که با دریافت اندک هزینه پوشش فلزات، زیبایی را به اشیا و جواهرات مورد نظر شما باز می گرداند. اگر خواهان زیبایی و ماندگاری هستید، به آبکاری فلزات بابایی اعتماد کنید!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد